مقالات

ده توصیه جدی صرافی مانیمکس برای فعالان اقتصادی ایرانی در استرالیا


04/02/1396 آموزش

 

 

 

1. برای افتتاح حساب در بانک پس از ورود به استرالیا عجله نکنید!


ابتدا گواهینامه رانندگی بگیرید. در صورت امکان کارت مدیکر و یا دیگر کارتهای رسمی و دولتی را دریافت و مدارک شناسایی استرالیایی خودتان را تکمیل کنید.

تا حد امکان در هنگام افتتاح حساب، از ارائه پاسپورت ایرانیتان خودداری کنید. کلیه بانکها از سیستم رتبه بندی ریسکی مشتریان استفاده می کنند. متاسفانه ارائه پاسپورت ایرانی هنگام افتتاح حساب و نشان دادن تابعیت ایرانی می تواندباعث قرار دادن شما در زمره مشتریان پرریسک بانک به صورت اتومات باشد.

 

 

 

2. همه پولتان را در یک بانک متمرکز نکنید!


 اگر قصد دارید سرمایه زیادی وارد استرالیا کنید همه پولتان را در یک بانک متمرکز نکنید! سعی کنید با افتتاح حساب در بانکهای مختلف حجم کمتری از پول استفاده نشده و راکد را در حسابتان نشان دهید. اگر سرمایه زیادی از ایران منتقل می کنید سعی کنید کمتر جلب توجه کنید. بر خلاف رسم رایج در ایران، در استرالیا روال کاملا برعکس است، متاسفانه بانکهای استرالیا از مشتریان ایرانی زیاد استقبال نمی کنند. آنها خیلی شیفته پول ایرانی ها نیستند حتی اگر مقدار آن خیلی زیاد باشد!

 

 

 

3. پول زیادی را به مدت طولانی در یک حساب به صورت بلااستفاده قرار ندهید!


اگر هویت ایرانی شما برای بانک محرز شده، حتما در نزدیکترین زمان به استفاده نهایی از وجه سرمایه مورد نظر را به حسابتان منتقل و بلافاصله از آن استفاده کنید.

 

 

 

4. گردش حسابتان را به حداقل برسانید!


از تراکنش های غیرضروری در حساب بانکیتان تا حد امکان خودداری کنید. گردش حساب بالا مزیتی برای حساب شما در استرالیا نیست و حتی منجر به حساسیت بیشتر بانک می شود.

 

 

 

5. بانک های کوچک را فراموش نکنید!


ترجیحا با بانکهای کوچکتر هم کار کنید و گول ظاهر پرطمطراق بانکهای بزرگ را نخورید. چهار بانک بزرگ و اصلی استرالیا، نگرانی بسیار بیشتری از کار کردن با ایرانی ها و عواقب مربوط به نقل و انتقال پول برای ایرانی ها به خاطر جریمه های احتمالی و تحریم های دولت آمریکا دارند. آنها به صورت دائم و وسواس گونه همه تراکنش های مالی مشتریان پرریسک مثل ایرانی ها را زیر نظر دارند و با کوچکترین بهانه حساب آنها را می بندند.

 

 

 

6. صرافی های غیر رسمی را از ذهن خود بیرون کنید!


هرگز به صورت غیررسمی و با افراد عادی بدون مجوز صرافی دلار مبادله نکنید. داشتن اینویس رسمی از یک شرکت معتبر مجوز دار برای پولی که در حساب شما واریز شده، در بسیار مواقع بسیار ارزشمند و مشکل گشا خواهد بود. 

 

 

 

7. نیازی به ارائه اطلاعات اضافی نیست!


تا قبل از سوال از طرف بانک لازم نیست هیچگونه اطلاعات اضافه ای و یا به صورت داوطلبانه درباره منشا ایرانی پولتان به بانکها بدهید. ارائه اطلاعات بیشتر از نیاز و یا حتی قبل از پرسش بانک، فقط منجر به حساس شدن بیشتر بانک و اضافه کردن یک ستاره سیاه بیشتر کنار حساب شما به عنوان مشتری پرخطر ایرانی در سیستم داخلی بانک خواهد شد.

 

 

 

8. درباره پول سیاه اطلاعات بیشتری داشته باشید!


پول سیاه پولهایی هست که معمولا به خاطر فرار مالیاتی به صورت نقد از کارگران مقیم استرالیا با نرخ پایین تر خریداری می شود و برای خودداری از ارائه مدرک در هنگام واریز وجه به صورت دسته های کمتر از 10 هزار دلار به حساب خریداران ناآگاه واریز می شود.
بسیاری از صرافی های داخل ایران به دلیل عدم تعهد در برابر قوانین استرالیا و اصرار مشتریان به نرخ کمتر از منابع غیررسمی پول سیاه می خرند و به حساب مشتریان واریز می کنند. ترجیحا به صرافتان تاکید کنید که فقط پول سفید با اینویس رسمی و در بسته های بزرگتر به حسابتان واریز شود. در صورتی که مثلا حواله 30 هزار دلاری شما در پارتهای کمتر از 10 هزار دلاری به حسابتان واریز شد می توانید مطمئن باشید که شما گرفتار پول سیاه شده اید.

 

 

 

9. زیاد نگران نباشید و واکنش زیاد از حد نشان ندهید!


در صورتی که به هر دلیل حسابتان بسته شد، زیاد نگران نباشید و سریع برای تغییر استراتژی مالی و بانکیتان تصمیم بگیرید. بسته شدن حساب بانکی هیچ ارتباطی به فعالیت های مالی شخص شما ندارد و در اکثر موارد فقط به خاطر ملیت شماست. خوشبختانه یا متاسفانه شما تنها نیستید و این اتفاق برای بسیاری از ایرانی های فعال و کارافرین و موفق روی داده است. در نظر داشته باشید که بسته شدن حساب بانکی شما دلیلی بر غیرقانونی بودن پول شما نیست و صرفا نشانه ای بر پرریسک بودن رفتارهای مالی شما از نظر قوانین ضدپولشویی فقط همان بانک است که در بسیاری از موارد کاملا سلیقه ای اعمال می شود.
دقت کنید که بانکها در این زمینه بسیار حرفه ای عمل می کنند و همه راههای قانونی را بر روی شما بسته اند. در صورتی که نامه بسته شدن رسمی حساب دریافت کرده اید سعی کنید قبل از مهلت تعیین شده توسط بانک به صورت داوطلبانه آن حساب ها را ببندید و از تلاش بیهوده و صرف وقت بیشتر و احساس توهین و تحقیر و کاهش اعتماد به نفس ناشی از پیگیری این موضوع خودداری کنید.

 

 

 

10. از قوانین آگاه باشید!


 از ابتدای سال 96 بر اساس مصوبه مجلس، حسابهای بانکی همه ایرانی ها با گردش مالی بالاتر از 150 میلیون تومان در سال از طریق کدملی به صورت تجمیعی در سازمان امور مالیاتی ایران رصد می شود. سعی کنید تا حد امکان با کار کردن با صرافی های رسمی و قانونی در داخل ایران، هم امنیت سرمایه تان را حفظ کنید و هم فاکتور سنای صادر شده توسط صرافی تضامنی را به عنوان مدرکی از خروج قانونی ارز و پرداخت عوارض رسمی مربوط به آن نزد خود نگهدارید.