مقالات

تبعیض نژادی با بستن حساب ایرانیان


01/05/1391 اقتصاد کانادا

 

انجمن آزادی‌های مدنی کانادا اعلام کرده است که اقدام بانک تی دی این کشور در بستن حساب مشتریان ایرانی بر خلاف منشور حقوق این کشور است که از تبعیض افراد بر پایه منطقه یا کشور جلوگیری کرده است.
 

 چندی پیش، در پی اجرای تحریم‌های اقتصادی کانادا علیه ایران و بر پایه قانون اقدامات اقتصادی ویژه، بانک کانادایی تی دی، حساب مشتریان ایرانی در این بانک را بست که‌‌ همان زمان با انتقاد بسیاری از انجمن‌های مدنی این کشور روبه‌رو شد. 

بنا بر این گزارش، تحریم‌های کانادا، نقل و انتقال مالی بیش از چهل هزار دلار از ایران به کانادا یا بالعکس، توسط ایرانیان مقیم کانادا را برای همه بانک‌های کانادایی ممنوع کرده است. این در حالی است که بسیاری از مشتریان ایرانی بانک تی دی هیچ‌گاه یک چنین مبلغی را در گردش مالی حساب خود ثبت نکرده‌اند. 

در این باره «سوکانیا پیلای»، مدیر امنیت ملی انجمن حقوق مدنی کانادا، اقدام بانک تی دی در بستن حساب ایرانیان را غیر منطقی دانسته و گفته است، با این‌گونه اقدامات مبنی بر اعمال محدودیت‌ها بر افراد ـ بر پایه اصالت یا کشور اصلی آنها ـ منشور کانادایی حقوق مدنی افراد نقض می‌شود. 

وی همچنین تشریح کرد، این منشور یک چنین اعمال محدودیتی را که صرفاً بر پایه اصالت افراد اعمال شود، به عنوان تبعیض نژادی مشخص ساخته و اقدام بانک تی دی چنانچه شامل حال افرادی باشد که به میزان مشخص شده نقل و انتقال مالی نداشته‌اند، نقض آشکار حقوق مدنی این افراد است. 

وی گفته است که بنای پرسش ما این است که آیا افرادی که حساب آن‌ها بسته شده، فرصتی برای توضیح درباره فعالیت خود داشته‌اند یا خیر؟ وی گفته است که انجمن پیگیر این موضوع است. 

این در حالی است که بانک تی دی ادعا می‌کند، پیش از بستن حساب مشتریان با آن‌ها تماس گرفته و پس از آنکه پاسخی دریافت نکرده، حساب مشتریان را بسته است. سخنگوی بانک تی دی در این باره گفته که این بانک اطمینان دارد، تحریم‌ها را به درستی اجرا کرده است. 

گفتنی است، بانک تی دی تقریباً تنها بانکی است که اقدام به اعمال قانون اقدامات اقتصادی ویژه با این گستره کرده است و دیگر بانک‌های کانادا، هیچ کدام یا این قانون را فعلاً اجرا نکرده‌اند و یا شدت اجرا و عمل آنها به اندازه اقدام بانک تی دی نبوده است.