مقالات

تأثیر کند شدن اقتصاد چین بر معامله‌گران بریکس


02/06/1402 اقتصاد جهانی

تأثیر کند شدن اقتصاد چین بر معامله‌گران بریکس

 

تلگرام مانیمکس واتساپ مانیمکس قیمت دلار استرالیا

 

به گفته مدیران شرکت کننده در اجلاس سالانه بریکس، رکود اقتصادی چین درها را برای سایر کشورها باز می‌کند تا سهم بیشتری از سرمایه‌گذاری در بازارهای نوظهور را جذب کنند. در عین حال بسیاری بر این عقیده هستند که شی گزینه‌های جایگزین مناسبی برای تغییر مسیر اقتصادی ندارد که این خبر بدی برای سایر کشورهای وابسته به تجارت با چین خواهد بود.

این کاهش که با رکود دارایی، افزایش بدهی شهرداری‌ها و بحران بیکاری جوانان مشخص می‌شود، بازارهای مالی را تکان داده است زیرا سرمایه‌گذاران به این فکر می‌کنند که در بحبوحه کاهش تقاضا از طرف دومین اقتصاد بزرگ جهان چه معنایی برای کالاها دارد.

سیاست‌گذاران از ایالات‌متحده تا نیوزلند هشدارهایی را دادند، زیرا تولیدکنندگان عمده معدنی مانند برزیل، استرالیا و آفریقای جنوبی تحت فشار هستند. تقاضای کمتر برای لوازم الکترونیکی بر اقتصادهای وابسته به تجارت مانند کره جنوبی و تایوان تأثیر خواهد گذاشت، در حالی که شرکت‌هایی از نایک تا کاترپیلار در حال حاضر به درآمدهای خود از کندی چین ضربه وارد کرده‌اند.

چین همچنان بازیگر غالب در BRICS است که شامل برزیل ، روسیه ، هند و آفریقای جنوبی است — تولید ناخالص داخلی آن بیش از دو برابر سایر اعضای ترکیب شده است. با وجود مشکلات اخیر ، اقتصاد چین همچنان یکی از بهترین عملکردها است ، با صندوق بین المللی پول انتظار رشد 5.2 درصدی در سال جاری را دارد. این رقم از 5.9 درصد پیش بینی شده در هند عقب است ، اما بسیار جلوتر از برزیل ، روسیه و آفریقای جنوبی است که انتظار می رود همه آنها کمتر از 1 درصد رشد کنند.

اقتصاد چین دارای انعطاف پذیری قوی، پتانسیل فوق العاده است. رئیس‌جمهور شی‌جی‌پینگ در سخنرانی خود به نمایندگی از وزیر تجارت وانگ ونتاو در اجلاس اعلام کرده که مبانی حفظ رشد بلند مدت چین بدون تغییر باقی خواهد ماند. کشتی غول پیکر اقتصاد چین به جدا کردن امواج و حرکت به جلو ادامه خواهد داد.

برخی از تحلیلگران هشدار داده‌اند که شی گزینه‌های خوبی برای تغییر مسیر ندارد و کشورش ممکن است پس از دهه‌ها توسعه گسترده، به سمت انحراف به سبک ژاپنی پیش رود. این خبر بدی برای سایر کشورهای وابسته به صادرات به چین خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید...