مقالات

تغییر جایگاه پول نقد


01/06/1402 اقتصاد جهانی

تغییر جایگاه پول نقد

 

تلگرام مانیمکس واتساپ مانیمکس قیمت دلار استرالیا

 

طبق گزارش‌های ارائه شده از رزرو بانک استرالیا، به نظر می‌رسد که تراکنش‌های نقدی در استرالیا به کمترین میزان تاریخی خود رسیده است؛ به نحوی که پول نقد تنها ۱۳ درصد از کل پرداخت‌های انجام شده طی سال ۲۰۲۲ را تشکیل می‌دهد. 

بر اساس داده های رزرو بانک استرالیا، تنها ۷ درصد از استرالیایی‌ها هستند که به میزان بالائی، شاید بتوان گفت که در بیش از ۸۰ درصد تراکنش‌های خودشان از پول نقد استفاده می‌کنند. این عدد کاهشی ۵۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ را نشان می‌دهد..

به نظر می‌رسد که در دو سال اول همه‌گیری ویروس کرونا، زمانی که خریدهای آنلاین افزایش یافت و به اوج خود رسید، پرداخت‌های نقدی به شدت کاهش یافت و پس از آن نشانه‌های کمی از بازگشت به بازار را نشان داد.

بسیاری از سیاست‌گذاران به نحوی در رابطه با پایان پول نقد صحبت می‌کنند که به نظر می‌رسد که مسیری است که باید پشت سر گذاشته شود و چیزی است که جامعه بایستی پذیرا بوده و آرزویش را داشته باشد.

اما بسیاری بر این عقیده هستند که اگرچه این مسیر مزایای بسیار زیادی خواهد داشت، اما این نباید یک تصمیم سیاست عمومی باشد چرا که برخی از افراد هنوز به پول نقد نیاز دارند.

داده‌های منتشر شده توسط رزرو بانک استرالیا نشان می‌دهد که کارکرد پول نقد برای جامعه متفاوت شده است. این داده‌ها نشان می‌دهد که اگرچه تراکنش‌های نقدی کاهش یافته، اما در عین حال پول نقد در گردش مبالغ بالائی را نشان می‌دهد. به نحوی که بیش از ۲ میلیارد اسکناس با ارزش بیش از ۱۰۲ میلیارد دلار در گردش است که به ازای هر استرالیایی حدود ۴۰۰۰ دلار پول نقد است.

به نظر می‌رسد که پول نقد جایگاه خود را به عنوان شیوه‌ی پرداخت از دست داده و به جای آن تبدیل به روشی برای یک ذخیره‌ی ارزش ایمن شده است. 

 

بیشتر بخوانید....