مقالات

بریکس به عنوان رقیبی برای گروه ۷


30/05/1402 اقتصاد جهانی

بریکس به عنوان رقیبی برای گروه ۷

 

تلگرام مانیمکس واتساپ مانیمکس قیمت دلار استرالیا

 

با انجام گردهمائی رهبران کشورهای در حال توسعه، برای بحث در رابطه با بزرگ‌ترین گسترش این مجمع، چین از کشورهای عضو بریکس درخواست کرده که به رویکردی فکر کنند که در آن بریکس به رقیبی تمام عیار برای کشورهای گروه ۷ تبدیل شود. 

سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، بیش از ۶۰ نفر از سران کشورها و دولت‌ها را به اجلاسی در ژوهانسبورگ که از روز چهارشنبه برگذار خواهد شد دعوت کرده، تا در رابطه با پیوستن برخی کشورها به بلوک برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تصمیم‌گیری انجام دهند. 

اما در آستانه‌ی این اجلاس، به نظر می‌رسد که تنش‌ها بین سران دهلی نو با پکن بر سر این توسعه افزایش پیدا کرده است. به نظر می‌رسد که تنش‌ها بر سر این است که آیا بریکس باید یک گروه از کشور‌های غیرمتعهد برای تنها منافع اقتصادی کشورهای در حال توسعه باشد، یا یک نیروی سیاسی که آشکارا غرب را به چالش کشیده و خود را توسعه دهد. 

کشورهائی که درخواست عضویت به این مجمع را داده‌اند شامل ایران، آرژانتین، عربستان سعودی، اندونزی، بلاروس و ونزوئلا می‌باشند. 

یکی از مقامات چینی که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرده که در صورتی که بریکس به عنوان رقیبی برای گروه ۷ گسترش دهیم تا سهمی مشابه از تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص دهد، بی‌شک صدای جمعی این کشورها در جهان قوی‌تر خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید....