مقالات

تأثیر اقتصاد چین بر دلار استرالیا


30/05/1402 اقتصاد جهانی

تأثیر اقتصاد چین بر دلار استرالیا

 

درست در زمانی که به دلیل کاهش نرخ تورم و همینطور کند شدن اقتصاد استرالیا، بانک مرکزی این کشور با ثابت نگه داشتن نرخ بهره مهلت تنفسی به استرالیائی‌ها می‌دهد، مشکلات و داده‌های اقتصادی منتشر شده در چین می‌تواند مسیر کاهش تورم استرالیا و اجتناب از رکود اقتصادی را به خطر بیاندازد. 

اقتصاد چین با سرعت بسیار زیاد در حال کند شدن است و همین امر یکی از بزرگ‌ترین دلایل رکود اخیر در بازارهای مالی جهانی است. 

اقتصاد چین در وضعیتی متضاد با اکثر نقاط جهان قرار دارد، به نحوی که درست در زمانی که اکثر کشورهای پیشرفته با افزایش تورم و قیمت مصرف‌کننده و همینطور تولید‌کننده دست و پنجه نرم می‌کنند، اقتصاد چین با کاهش قیمت‌های مصرف‌کننده و تولیدکننده در سال گذشته مواجه شده است.

عملکرد اقتصادی چین برای استرالیا بیش از سایر کشورها اهمیت دارد؛ چرا که این کشور بین یک چهارم تا یک سوم صادرات ما را به خود اختصاص می‌دهد و در سه دهه گذشته، قیمت بالایی برای آن کالاها پرداخت کرده است.

طی دهه‌های گذشته، رشد چشم‌گیر صادرات به چین درآمد ملی استرالیا را افزایش داده است و در حال حاضر به شرکت‌های معدنی استرالیائی اجازه داده تا سودهای کلان داشته باشند و مالیات قابل‌توجهی بپردازند، که به نوبه‌ی خود به مازاد بودجه در سال مالی اخیر کمک کرده است.

همین دلیلی شده تا استرالیا با مازاد تجاری بین‌المللی برابر با ۶ درصد تولید ناخالص داخلی خود مواجه باشد که در مقایسه عمومی با ۲۰ تا ۳۰ سال پیش که در آن کسری تجاری حدود ۳ درصد تولید ناخالص داخلی داشته، فاصله بسیار زیادی دارد.

در مقابل در صورتی که اقتصاد چین وارد یک دوره ضعف طولانی شود، این اثرات معکوس شده و به استرالیا ضربه خواهد زد.

آخرین رویداد نگران‌کننده از اقتصاد چین به وضوح در سقوط دلار استرالیا تأثیر گذاشته است و طی یک مرحله آن را به زیر ۰.۶۴ دلار آمریکا و کمتر از ۱.۷ در برابر یورو سقوط کرد.

در صورتی که این ضعف اقتصادی چین ادامه‌دار شده و منجر به کاهش قیمت کالاها و کاهش حجم صادرات استرالیا شود، چشم انداز اقتصادی از فجیع‌تر خواهد بود. 

 

بیشتر بخوانید....