مقالات

ورود دلار به کانال '۲۳ هزار تومانی' همزمان با سختگیری بیشتر دولت ایران برای بازگشت ارز


24/04/1399 اقتصاد ایران

 

با ادامه روند رو به رشد قیمت ارز در بازار ایران، گزارش‌ها از تهران حاکی از آن است که قیمت فروش دلار در بازار آزاد در معاملات امروز به بالای ۲۳ هزار تومان رسیده است.

بعضی از منابع در تهران نرخ فروش دلار را در بعدازظهر امروز به وقت محلی (تهران) بین ۲۳ هزار و دویست تا ۲۳ هزار و سیصد تومان اعلام کرده‌اند.

سامانه نظارت ارز (سنا) -وابسته به بانک مرکزی هم که نرخ ارز در بانکها و صرافی‌های مجاز را اعلام می‌کند، نرخ فروش دلار را ۲۲ هزار و ۷۵۰ تومان اعلام کرده است.

همزمان دولت ایران ضمن اعلام مشوقهایی، اقدامات سختگیرانه‌ای را برای برگرداندان ارز برای صادرکنندگان اعلام کرده است.

بانک مرکزی ایران امروز دوشنبه (بیست و سوم تیرماه) اعلام کرده یک بسته سیاستی را تصویب کرده که در آن نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات در امسال (۱۳۹۹) و همچنین رفع تعهدات باقی مانده در دوسال قبلی (۱۳۹۷ و ۱۳۹۸) را مشخص کرده.

بر اساس سیاست جدید "صادرکنندگانی که ارز خود را به چرخه اقتصاد داخلی بازنگردانند، از هر گونه خدمات دستگاه ها و سازمان های اجرایی، بانک های عامل و شبکه صرافی‌ها محروم خواهند شد."

همچنین گفته شده صادرکنندگان موظف به فروش حداقل ۸۰ درصد از ارز حاصل از صادرات خود به شکل حواله ارزی در سامانه نیما و حداکثر ۲۰ درصد آن در قالب اسکناس در سامانه سنا (سامانه نظار ارز) هستند.

زمان بازگشت ارز حاصل صادرات دست نخورده باقی مانده و حداکثر چهارماه پس از صدور پروانه صادراتی گمرگ اعلام شده است.

تا پیش از دور جدید تحریمهای آمریکا، صادرکنندگان سی روز فرصت داشتند تا با بازگرداندن ارز حاصل از صادرات، بر اساس قانون از معافیت‌ مالیاتی برخوردار شوند که بعدا با تشدید تحریم‌های آمریکا این مدت به چهار ماه افزایش یافت.

 

دولت ایران تحریمها و سخت شدن مراودات بانکی و همچنین شیوع کرونا را از عمده دلایل جهش اخیر نرخ ارز در ایران عنوان کرده

عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران دیروز از ارائه مشوقهایی برای صادرکنندگانی که زودتر از موعد مقرر ارز خود را به چرخه اقتصاد برمی‌گردانند خبر داده بود.

او در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود: "برای تشویق صادرکنندگانی که ظرف سه ماه بعد ازصدور پروانه صادراتی، ارز خودرا برگردانند، تعهدات ارزی آنها، برمبنای ۹۰ درصد ارزش پایه صادراتی محاسبه خواهد شد."

این مشوق در بسته سیاستی جدید هم آورده شده است.

بانک مرکزی ایران اوایل تیر ماه اعلام کرد اسامی متخلفان ارزی را در رسانه‌ها منتشر می‌کند

دولت ایران هم اکنون با کاهش منابع ارزی روبروست؛ از همین رو سختگیری‌ها برای بازگرداندن ارز درباره صادرکنندگان تشدید شده است.

رقم تعهدات معوقه ارزی صادرکنندگان به روشنی مشخص نیست؛ بنابر اعلام بانک مرکزی حدود ۲۷ و نیم میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به چرخه اصلی اقتصاد کشور بازنگشته است

وزارت اقتصاد ایران سال پیش گفته بود که از مجموع ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ایران تنها ۱۰ میلیارد دلار آن به کشور بازگشته است؛ بر اساس آنچه اعلام شد ۳۰ میلیارد دلار (از مجموع ۴۰ میلیارد دلار) ارز حاصل از صادرات، نه به صورت کالا و نه به هیچ صورت دیگری به ایران برنگشته است.

دولت ایران تحریمها و سخت شدن مراودات بانکی و همچنین شیوع کرونا را از عمده دلایل جهش اخیر نرخ ارز در ایران عنوان کرده.

قیمت دلار در بازار آزاد در اوایل فروردین ماه امسال بیش از ۱۶ هزار تومان بود که حالا تا بیش از ۲۳ هزار تومان هم پیش رفته است.

در اواخر اسفند ماه و از ابتدای سال ۱۳۹۹ شیوع کرونا باعث توقف صادرات و همچنین بسته شدن مرزها شد و تعطیلی بسیاری از صرافی‌ها و مراکز جابه‌جایی ارز کاهش منابع ارزی در ایران را در پی داشت؛ با گذشت زمان و به خصوص پس از قطعنامه آخیرا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جهش قیمت ارز تشدید شد.

افزایش نقدینگی و بالا رفتن انتظارات تورمی در کنار بی اعتمادی به پول ملی به موجی از افزایش تقاضا در هفته‌های اخیر دامن زده است.