مقالات

آیا ممنوعیت های معرفی شده در استرالیا ظرف چند هفته آینده برداشته خواهد شد ؟


26/01/1399 اقتصاد جهانی

دولت فدرال استرالیا می گوید «ظرف چند هفته آینده» محدودیت ها و ممنوعیت هایی را که با هدف «فاصله گیری اجتماعی» معرفی شده است، مورد بازبینی قرار خواهد داد. اما کارشناسان بهداشت هشدار می دهند که هنوز برای کاهش یا برداشتن این محدودیت ها و ممنوعیت ها بسیار زود است.

 

به نقل از اس بی اس فارسی : منحنی مربوط به نرخ ابتلا به کروناویروس (کووید-۱۹) در استرالیا همچنان در حال «هموار شدن» است اما کارشناسان هشدار می دهند که نباید به دلیل دستاوردهای حاصل شده، از خود راضی باشیم. برخی از آنها حتی هشدار می دهند که در شرایط کنونی هر گونه کاستن از محدودیت های اعمال شده اجتماعی بسیار زود است.

گرگ هانت وزیر بهداشت استرالیا روز گذشته دوشنبه ۱۳ آپریل گفت میزان مرگ و میر به دلیل کووید-۱۹ در کشور «یکی از پایین ترین ها در جهان» است. آقای هانت اگرچه هشدار داد که «ما از قوانین آهنین این بیماری مصون نیستیم».

اما اکنون پرسش این است که احتمال کاهش محدودیت و ممنوعیت های معرفی شده در تعطیلی اماکن گوناگون، اجتماعات و فاصله گیری اجتماعی چقدراست و این اتفاق چه زمانی رخ خواهد داد؟

نشانه های خوب

دولت فدرال می گوید «به صورت جدی در حال برنامه ریزی در خصوص محدودیت های مرتبط با کووید-۱۹ است». 

در خلال تعطیلات طولانی آخر هفته گذشته، سفر های مربوط به عید پاک تنها به ۱۳ درصد میزان معمول آن در سرتاسر کشور تقلیل یافت. همین امر در واقع به کاهش میزان گسترش عفونت های جدید در کشور کمک کرد و این در واقع همان اتفاقی است که از آن با عنوان مسطح شدن یا هموار شدن منحنی بیماری (flattening of the curve) نام برده می شود.

گلادیس برجکلیان نخست وزیر ایالت نیوساوت ولز هفته گذشته گفت دولت او این سلسله قوانین و محدودیت ها را به صورت ماهانه ارزیابی می کند. او اگرچه هشدار داد که برداشتن این محدودیت ها خطراتی را نیز به همراه دارد.

خانم برجکلیان گفت: «هر بار که شما محدودیتی را بر می دارید، افراد بیشتری بیمار می شوند و تعداد بیشتری جان خود را از دست خواهند داد». 

وی افزود: «این شرایط بسیار دردناک است اما اینها گزینه های موجود هستند و ما باید در خصوص آنها بسیار صادق باشیم».  

آیا احتمال برداشتن ممنوعیت ها وجود دارد؟

بیل بوتل استاد دانشگاه نیوساوت ولز که یکی از مشاوران در امر سیاست گذاری های استراتژیک بهداشتی است اینگونه فکر نمی کند. 

او در گفتگو با اس بی اس گفت: «من کاملا متوجه این موضوع هستم که مردم می خواهند اینگونه فکر کنند که این موضوع تمام شده است یا حداقل به پایان خود نزدیک شده است. اما واقعیت این است که این طور نیست». 

وی افزود: «ما به این ویروس اجازه ورود داده ایم. ما شش هزار و پانصد مورد ابتلا به این بیماری داریم و تعدادی از افراد هم جان خود را از دست داده اند».

او گفت:‌«اگر این میزان از هوشیاری را کاهش دهیم و فقط اعلام کنیم که همه چیز تمام شده است، یا همه چیز خوب به نظر می رسد، این امر در واقع بزرگترین خبر خوشی است که شما می توانید به ویروس بدهید». 

پروفسور بوتل هشدار داد که گرفتن هر نوع تصمیم در رابطه با کاستن از این محدودیت ها باید با دقت فراوان انجام شود. 

او گفت: «اگر مردم محدودیت ها را بدون اتخاذ سیاست های مبتنی بر علم و شواهد و واقعیت ها کاهش دهند - همانند آنچه در سایر کشورها در حال رخ دادن است و آنها به طور زنجیره ای تلاش می کنند این کار را انجام دهند - این کار بسیار احمقانه خواهد بود». 

آیا محدودیت های کنونی کارساز بوده اند؟ 

اگر بخواهیم خیلی کوتاه به این پرسش پاسخ دهیم باید بگوییم، بله. 

محدودیت ها و ممنوعیت های سختگیرانه اجتماعی با هدف کاهش سرعت گسترش ویروس (به جای حذف کامل آن) طراحی شده اند

فاصله گیری اجتماعی (Social distancing) و محدودیت های معرفی شده در خصوص گرهمایی ها، تاثیری مثبت و جدی بر تعداد موارد ابتلا به کووید-۱۹ داشته است. این در حالی است که متوقف کردن سفرهای بین المللی - ومتعاقبا موارد وارداتی کووید-۱۹ - نیز نقش بسزایی در کاهش تعداد موارد ابتلا به این بیماری ایفا کرده است. 

آیا می شد کارهای بیشتری انجام داد؟  

اگر می خواستیم می توانستیم این کار را انجام دهیم. 

کشور نیوزیلند تقریبا در وضعیت تعطیلی کامل قرار دارد و تلاش می کند تا این ویروس را به طور کامل ریشه کن کند. این امر در واقع خود نشانگر آن است که این کشور رویکردی کاملا متفاوت از استرالیا در خصوص مهار کردن این ویروس اتخاذ کرده است.  

تعداد موارد ابتلا به کووید-۱۹ در نیوزیلند نیز همانند استرالیا در حال کاهش است.