مقالات

چشم انداز نرخ ارز پس از تفاهم!


18/01/1394 اقتصاد ایران

چشم انداز نرخ ارز پس از تفاهم!

خوشبختانه در روزهای اخیر و همزمان با آغاز سال جدید خورشیدی، تفاهم نامه اولیه مربوط به برنامه هسته ای ایران پس از ماههای طولانی مذاکرات ایران و گروه 5+1 اعلام شد.
حال سوال مهم و اصلی بسیاری از ایرانیان در روزهای اخیر این است:

با اعلام تفاهم نامه اخیر، چه چشم اندازی برای آینده نرخ ارز در بازار ایران متصور است؟

همانگونه که می دانیم نرخ ارز به عنوان یکی از پایه های اصلی جهتگیری های اقتصادی در داخل ایران محسوب می شود و علاوه بر اتکای غیرقابل انکار اقتصاد داخلی ایران به درامدهای نفتی و واردات کالا و تجهیزات، نرخ ارز نقش نسبتا مهمی در زندگی اقتصادی انبوهی از ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز دارد.
در زمینه تفاهم نامه اخیر و چشم انداز نوسان ارزی تذکر چند نکته ضروری است :

1- همان گونه که در اخبار و اطلاعات منتشر شده نیز بارها اعلام شده است، بیانیه قرائت شده در پایان دور اخیر مذاکرات یک بیانیه غیرالزام آور و صرفا تفاهمی است که چارچوب کلی نگارش توافق نامه اصلی طی سه ماه آینده را مشخص می کند. بنابراین انتظار تاثیر بلافاصله و یا هیجانی از این بیانیه خارج از منطق می باشد.

2- فراموش نکنیم که در دو ماه گذشته و با افزایش چانه زنی و گروه های مذاکره کننده درباره جزئیات، چشم انداز نسبی درباره حصول توافق به دست آمده بود و اثرات آن در نرخ ارز به صورت مشهود طی ماههای اخیر گذاشته شده است. به عنوان نمونه همه ساله در اسفندماه انتظار افزایش نرخ ارز در بازار آزاد تهران وجود داشته که سال گذشته با توجه به انتظار تفاهم هسته ای، خلاف آن محقق شد.

3- سیاست ارزی تیم اقتصادی دولت یازدهم و رییس کل جدید بانک مرکزی از ابتدای فعالیت، جلوگیری از نوسانات ارزی و مهار هیجانات بازار اعلام شده است. در کارنامه تقریبا دو ساله بانک مرکزی نیز به خوبی مهار نوسانات بازار و کنترل هیجان ناشی از رویدادهای سیاسی در نرخ ارز به خوبی مشاهده می شود. پیش بینی می شود کنترل نرخ ارز به منظور ثبات تصمیم گیری های اقتصادی و کنترل نوسان ها همچنان در دستور کار باشد.

4- واقعیت های اقتصادی ایران، نرخ تورم افسارگسیخته در 8 سال گذشته که تنها بخشی از آن در نرخ ارز تاثیر داشته است و اقتصاد دولتی ایران، بازگشت به نرخ های 8 سال را غیرواقعی نشان می دهد. باید بپذیریم که نرخ برابری ریال ایران در برابر ارزهای خارجی در حال حاضر چندان دور از واقعیت نیست.

5- به نظر می رسد در سه ماه آینده و با نگارش توافق نامه نهایی و یا هرگونه تغییر عملی در برنامه تحریم های اعمال شده علیه ایران، می تواند تاثیر بیشتر و دقیق تری بر نرخ ارز در بازار ایران داشته باشد. انتظار می رود با فروکش کردن احساسات و هیجان های اولیه، نظارت و کنترل بانک مرکزی و عرضه و تقاضای ارزی در ماههای پیش رو نوسان محدود ارزی در همان محدوده قبلی و با شیب ملایم در محدوده 3100 تا 3400 تومان تکرار شود.

مجید اصلی - مدیر مانیمکس