مقالات

دلار تا پایان سال 4200 تومان می‌شود


25/10/1393 اقتصاد ایران

به گزارش اقتصاد نیوز احمد مجتهد که در همایش تاثیر شرایط قبلی اقتصادی بر نوسانات نرخ ارز در سالن همایش‌های اتاق اصفهان سخن می‌گفت، پیش‌بینی کرد نرخ ارز تا پایان سال به ۴۲۰۰ تومان و در پایان سال ۱۴۰۰ به ۱۰ هزار تومان برسد.

وی که سال‌ها تجربه مدیریت در حوزه بانکی را داشته است، در ادامه از بلوکه شدن 70 تا 100 میلیارد دلار درآمدهای نفتی ایران در سایر کشورها خبر داد و گفت:اگر نفت بفروشیم نمی‌توانیم پول آن را به راحتی دریافت کنیم و این موضوع چالش دیگری برای اقتصاد ایران ایجاد کرده است.

مجتهد با بررسی عوامل داخلی موثر بر نرخ ارز گفت:وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی بین 30 تا 70 درصد است که دولت تلاش کرده وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی را کاهش دهد.

وی افزود:به دلیل نیاز جاری کشور بخشی از درآمدهای نفتی که باید به صندوق توسعه ملی واریز می‌شد ، مصرف شده است.

تحریم‌های اقتصادی، بی‌سابقه‌ترین نوع تحریم‌ها در جهان
رئیس پیشین پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی تحریم اقتصادی را ابزاری در دست برخی کشور‌ها با هدف تضعیف اقتصاد یک کشور برشمرد و گفت: تحریم اقتصادی ایران از نظر شدت و وسعت در جهان بی‌سابقه است و این در حالیست که کشورهایی مانند کوبا و لیبی نیز مورد تحریم قرار گرفتند ولی تحریم ایران در سطح جهان بی‌سابقه است.

مجتهد تحریم‌های اقتصادی ایران را از نوع suft sangtions برشمرد و گفت: سیاست جدید کشورهای تحریم کننده این است که شیب انتقال پول در بانک‌های جهانی را به سمت کشور تحریم شده بسته می‌شود و این تحریم از تحریم نظامی بد‌تر است.

درآمد 50 میلیارد دلاری آمریکا از تحریم‌ ایران
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی آمریکا را آغاز کننده تحریم علیه ایران از ابتدای انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: آمریکا از محل تحریم شرکت‌های مختلف که با ایران همکاری داشتند تا کنون ۵۰ میلیارد دلار درآمد داشته و این در حالیست که برخی از بانک‌ها تا سه میلیارد دلار جریمه به دولت امریکا پرداخت کرده‌اند.

مجتهد برابری ارز‌ها با یکدیگر، شرایط اقتصاد جهانی، قیمت کالا‌ها، قیمت نفت و تحریم اقتصادی را از عوام خارجی موثر در نرخ ارز برشمرد.

وی با تاکید بر اینکه نرخ ثابت ارز در اقتصاد امروز جهان مطرح نیست گفت: اگر کسانی به دنبال این سیاست هستند بدانند سخت در اشتباهند و دولت در برخی مواقع جهت تثبیت بازار به صورت موقت می‌تواند دست به چنین سیاستی بزند.

وی با اشاره به تجربه سال ۱۳۷۱ در یکسان سازی ارز گفت: با وجود نرخ‌های چندگانه برای ارز برای کالا‌ها دولت خواستار یکسان سازی بود که با شکست روبرو شد، زیرا دولت نرخ تورم و شرایط اقتصادی را در مورد نرخ ارز رعایت نکرد.

وی با برشمردن عوامل خارجی موثر بر نرخ ارز گفت: نخستین عامل تاثیرگذار در نوسانات نرخ ارز، اقتصاد جهانی است که در شرایط کنونی بسیار متلاطم است و برخی از کشور‌ها مانند چین در حال رشد و توسعه هستند و برخی دیگر مانند روسیه و کشورهایی اروپا در رکود به سر می‌برند و نرخ برابری ارز‌ها به طور مرتب در حال نوسان است.

وی عامل افزایش قیمت دلار نسبت به یورو را، افزایش رشد اقتصادی آمریکا نسبت به اتحادیه اروپا برشمرد و گفت: ۶۵ درصد مبادلات ارزی کالاهای جهان بر اساس دلار انجام می‌شود و نوسانات دلار همچنان بر برابری ارز‌ها در بازارهای جهانی تاثیرگذار است.

وی بودجه، تراز پرداخت‌ها، سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی، انتظارات مردم وقایع سیاسی و اقتصادی را از عوامل داخلی موثر بر نرخ ارز برشمرد.

استقراض نکردن دولت از بانک مرکزی عامل کاهش تورم است
مجتهد درباره تصمیم دولت در مقابله با افزایش نرخ تورم گفت: استقراض نکردن دولت از بانک مرکزی در شرایط که دولت به نقدینگی نیاز داشت اقدام مثبتی در راستای مقابله با افزایش تورم بود.

وی وجود تورم را یکی از عوامل تاثیرگذار بر نوسانات نرخ ارز عنوان کرد و گفت: هر چه نرخ تورم افزایش یابد و ارزش پول ملی کاهش یابد افزایش قیمت ارز‌ها را شاهد هستیم.