مقالات

کشف نرخ ارز در بازار ؛ سیاست رسمی بانک مرکزی


06/08/1392 اقتصاد ایران

 نرخ 3000 تومانی برای دلار همچنان مورد توجه و تاکید مقامات و فعالان اقتصادی قرار مي‌گیرد. این نرخ در حالت تعادل برای دلار تقریبا پس از انتخابات  ریاست‌جمهوری در چهار ماه گذشته  به دست آمده و مسیر رفع نگرانی از تحولات سیاسی و تنش‌های منطقه ای  نیز به تثبیت این قیمت برای دلار کمک ویژه کرده است. 

انتظارات و توقعات مختلف برای تعدیل برخی قیمت‌ها و کاهش هزینه‌هاي سربار در بازار ارز همچنان ادامه دارد و البته توقعات واردکنندگان به مروربا واقعیت‌های موجود تطبیق مي‌یابد. برای فعالان اقتصادی نرخ واقعی ارز همان است که بر تابلوها نقش مي‌بندد. این نرخ برآیندی ازهمه نیروها و عوامل مثبت و منفی اقتصاد است که در قیمت بازار تبلور مي‌یابد.

به هر روی در تازه‌ترین موضع گیری نیز معاون ارزی بانک مرکزی نیز براین سطح از قیمت دلار تاکید کرده است. دیروز او در خصوص رفع مشکل گشایش اعتبارات اسنادی نیز خبرهای مثبتی به خبرنگاران داده است. بازکردن ال سی با 30 درصد هزینه محموله‌هاي وارداتی اتفاقی است که فعالان بازار همچنان منتظر اجرایی شدن آن هستند. نرخ واقعی دلار نرخ بازار است.

معاون ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ واقعی دلار رقمی است که درتابلوهای بازار وجود دارد، از حل مشکل گشایش خطوط اعتبار اسنادی ۳۰ درصدی هم خبر داد.

غلامعلی کامیاب معاون ارزی بانک مرکزی دیروز در جمع خبرنگاران در حاشیه همایش صندوق توسعه ملی گفت: مشکلی در گشایش خطوط اعتبار اسنادی (ال‌سی ‌30 درصدی) وجود ندارد. وی درمورد نرخ واقعی دلار گفت: وقتی بازار قیمت را حدود 3 هزار تومان تعیین می‌کند، لابد همین رقم قیمت واقعی است.

وی همچنین در مورد اختصاص ارز دانشجویی گفت: مشکلی در این زمینه گزارش نشده و وجود ندارد. کامیاب در خصوص بازگشایی و مشکلات موجود بر سر راه گشایش اعتبارات اسنادی ارزی توضیح داد: مشکلاتی وجود داشت که با بانک‌ها مذاکره شد و یکسری دستورالعمل‌ جدید و هماهنگی بین بانک‌های داخلی و بانک مرکزی نیاز داشت که این مشکل رفع شد. معاون ارزی بانک مرکزی همچنین در مورد اینکه بانک‌ها چه زمانی می‌توانند در مورد گشایش خطوط اعتبار اسنادی اقدام کنند، گفت: خود بانک‌ها می‌دانند که چه زمانی این خطوط اعتباری را بازگشایی کنند، اما هیچ جریمه‌ای برای آنها در نظر گرفته نشده است.

این سخنان وی در حالی است که روزهای قبل نیز فعالان اقتصادی همین سطح را برای نرخ دلار تایید کرده بودند. اسدالله عسگراولادی، رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران ضمن ابراز نگرانی از کاهش دوباره نرخ ارز به زیر 3000 تومان گفت: به اعتقاد من حفظ نرخ ارز روی 3000 تومان منطقی است و افزایش بیش از حد یا روند نزولی آن به زیر این نرخ اثرات منفی را روی تولید، واردات وصادرات می‌گذارد. وی ادامه داد: کاهش نرخ ارز به زیر 3000 تومان باعث رشد واردات شده و از سوی دیگر تولید داخل و صادرات را با مشکلات عدیده مواجه می‌کند. به نظر مي‌رسد پرسش و پاسخ‌ها در خصوص میزان واقعی نرخ ارز به همین جانیز ختم نشودو در آینده همچنان مورد توجه و پرسش قرار گیرد. با این حال تقاضای تجاری ارز همچنان محدود است و افت واردات بیانگراین کاهش است. نوسان قیمت‌ها هم به مرور کمتر مي‌شود و فاصله نرخ خرید و فروش نیز دوباره به حداقل مي‌رسد.

منبع: دنیای اقتصاد