مقالات

چين: تعادل نرخ ارز در بازار


25/07/1391 اقتصاد جهانی

بانک مرکزی چين روز يکشنبه گفت، ارزش پول چين نه با دخالت بانک مرکزی، بلکه بر اساس عرضه و تقاضا در بازار تعيين می شود.

معاون بانک مرکزی چين، يی گنگ، در حاشيه نشست صندوق بين المللی پول و بانک جهانی در توکيو گفت: بانک مرکزی چين از دخالت در تعيين ارزش رنمنبی، واحد رسمی پول چين،  خودداری کرده است. خبر خوب اين است که در سال گذشته،   بانک مرکزی چين عملاً در بازار ارز دخالت کمی داشت. ذخيره ارزی چين در اين دوره يکسان باقی ماند. بنابراين، نرخ ارز چين که در بازار به نقطه تعادل رسيده است، در واقع، بر اساس عرضه و تقاضا تعيين می شود.

آمريکا مدت ها است از چين خواسته که از دخالت دولت در بازار مبادلات ارزی خودداری کند. واشنگتن می گويد، کنترل دولت چين در اين بازار موجب پايين نگاه داشتن نرخ ارز چين است که در نتيجه آن، صادرات چين در بازارهای بين المللی نسبتاً ارزان ترند.

معاون بانک مرکزی چين می گويد، نرخ ثابت ارز چين دوام نخواهد آورد و چين به اصلاح نظام مالی خود ادامه می دهد. وی در ارتباط با بين المللی ساختن يوان، همانند ارزهای اصلی در بازار جهانی، گفت، برای اين هدف جدول زمانبندی وجود ندارد.

معاون بانک مرکزی چين افزود: در ارتباط با جدول زمانبندی بايد بگويم چنين جدولی وجود ندارد و ما علاقه به تعيين اين زمانبندی نداريم. اما، اگر استفاده از رنمنبی موثرتر، کم هزينه تر و به نفع تجارت جهانی باشد و سرمايه گذاری را تسهيل کند، آنوقت استفاده از آن در بازار جهانی خوب خواهد بود.

قرار بود زو شيائوچوان رئيس بانک مرکزی چين در همايش صندوق بين المللی پول و بانک جهانی سخنرانی کند، اما به علت تنش بين چين و ژاپن بر سر مالکيت جزاير ِ دريای جنوب چين سفر به توکيو را لغو کرد. آقای يی گنگ تنها به همراه چند مقام ديگر چين در اين نشست شرکت کردند.