مقالات

فروش ارز دولتي به مسافران متوقف مي‌شود.


28/04/1391 اقتصاد ایران

 

اندک زمانی پس از آنکه طرح پیشنهادی ريیس کمیسیون اقتصادی مجلس برای سه نرخی کردن ارز با مخالفت دولت، بخش خصوصی و شماری از کارشناسان اقتصادی روبه‌رو شد، ارسلان فتحی پور از یک طرح تازه ارزی رونمایی کرد: حذف ارز مسافرتی.

 

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه سالانه بیش از 10 میلیارد دلار ارز مسافرتی از کشور خارج می‌شود، درحالی که هیچ توجیه اقتصادی برای آن وجود ندارد، از تدوین طرحی برای حذف ارز مسافرتی خبر داد.

ارسلان فتحی پور گفت: باید ارائه ارز مسافرتی با نرخ دولتی در کشور متوقف شود و مسافران برای رفتن به مسافرت ارز با نرخ آزاد تهیه کنند. ريیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین در پاسخ به اینکه آیا این طرح شامل مسافران زیارتی هم مي‌شود؟ گفت: بله، این طرح همه مسافران اعم از مسافرانی را که برای تفریح یا برای تجارت یا برای زیارت به کشورهای دیگر مي‌روند شامل مي‌شود.

بر اساس این گزارش، فروش ارز مسافرتی به هریک از مسافران خارج از کشور یک بار در سال و به میزان حداکثر یک‌هزار دلار انجام مي‌شود. هرچند سقف ارز مسافرتی برای بسیاری از کشورهای همسایه به 400 دلار محدود شده است. اما رییس کمیسیون اقتصادی مجلس مي‌گوید: متاسفانه سالانه بیش از 10 میلیارد دلار ارز مسافرتی از کشور خارج مي‌شود درحالی که هیچ توجیه اقتصادی برای آن وجود ندارد.
به گفته فتحی‌پور، توقف فروش ارز مسافرتی هم در قالب طرحي کلی تدوین مي‌شود که هنوز کار تهیه آن در کمیسیون اقتصادی مجلس به پایان نرسیده است.
فتحی‌پور در پاسخ به اینکه 3 نرخی شدن ارز بر اساس این بسته، موجب ایجاد رانت و فساد اقتصادی بیشتر در کشور نمی‌شود، گفت: اصلا این‌طور نیست، بلکه از نظر مطالعات کارشناسی در شرایط فعلی تنها راه تنظیم قیمت کالاها دربازار داخلی و مبارزه با گرانی، 3 نرخی کردن ارز است.
نماینده کلیبر در مجلس نهم با اشاره به اختلاف قیمت حدودا 700 تومانی نرخ ارز مرجع با نرخ ارز آزاد، این سوال را مطرح کرد که «مگر الان که به قول برخی از آقایان ارز تک نرخی است، هیچ فساد اقتصادی به وجود نیامده است؟!»
وی با تاکید بر اینکه نباید برای واردات کالاهای غیرضروری ارز با نرخ مرجع در اختیار واردکنندگان گذاشت، گفت: به‌عنوان مثال، چه لزومی داشت که طی یک سال گذشته برخی از واردکنندگان با استفاده از ارزدولتی در حدود 70 میلیون دلار اسباب بازی از کشور چین خریداری و به ایران وارد کنند؟