مقالات

وزیر اقتصاد: بازار ارز را جهادگونه رصد می کنیم


09/04/1391 اقتصاد ایران

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: معتقدیم که باید امروز با دقت بیشتر و همت و تلاش مضاعف و جهادگونه وضع بازار ارز را دنبال کنیم.

 
سیدشمس الدین حسینی در مصاحبه با واحد مرکزی خبر در پاسخ به سوالی درباره وضع نوسان ارز در بازار کشور افزود: وضع نوسان ارز را تقریبا یک سال است که به صورت جدی داریم اما آن چیزی که بسیار آزاردهنده بود این بود که برنامه ریزی های اقتصادی کشور چه در بخش دولتی و چه در بخش غیردولتی به فضای بازار وصل شده بود و در بسیاری از موارد فضای روانی بر آن حاکم بوده است.

وی گفت: با پشتوانه ای که درخصوص درآمدهای ارزی داشتیم و بازبینی در آن به گونه ای تلاش کردیم که با برنامه ریزی مواد را تأمین و تولید کشور را از وابستگی و اثرپذیری از این نوسان ارز دور کنیم.

سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: لذا در این شرایط بود که بانک مرکزی نرخ مرجع را اعلام کرد و گفت که بر اساس این نرخ مرجع، از بازار کالاهای اساسی و مواد اولیه پشتیبانی می‌کند.

حسینی تصریح کرد: همچنان این برنامه در دستور کار ماست یعنی در این شرایطی که احساس می کنیم که مدام با فضاسازی های رسانه ای دنبال این هستند که در بازار موازی ارز قیمت را تحت تاثیر قرار دهند در بازار مرجع ثباتی نسبی ایجاد کنیم که این ثبات ایجاد شده است و این برنامه هم ادامه خواهد داشت.

وی گفت: برنامه های تحریم اقتصادی دو بخش دارد یک بخش عملیات واقعی است که نقل و انتقال پول را دشوار می کند و آنها هر کاری که می خواستند بکنند تا حالا کرده اند یعنی احساس می کنم که بخش عمده ای از فشار آنان در این زمینه تخلیه شده ولی آن چیزی که از آن دست بردار نیستند بخش روانی بازار است.

سخنگوی اقتصادی دولت با طرح این پرسش که آیا طی چند روز گذشته درآمدها و ذخایر ارزی ما کاهش و یا تقاضای ارز ما افزایش یافته است گفت: در میدان عمل چنین اتفاقی نیفتاده و طبیعی است که با یک سری کارهای روانی می توانند به آن بازار روانی دامن بزنند.

حسینی افزود: در روزهای اخیر هم جلسات اختصاصی با برخی مسئولان ذی ربط، وزرای مرتبط، رئیس کل بانک مرکزی و خودم و با رئیس جمهور برگزار کردیم و مستقل از آن هم جلساتی برگزار شد.

وی ادامه داد: در این جلسات برنامه های آینده آنها را پیش بینی کردیم و متناسب با آن وارد عمل شدیم.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: امروز به طور مشخص درخصوص بازار متمرکز شده‌ایم و دقتمان هم در رصدکردن آن بیشتر شده است یعنی فعل و انفعالات بازار را می دانیم و جابه‌جایی های ارزی که صورت می گیرد برای ما مشخص است.

وی تصریح کرد: در بخش واقعی ارزی در زمینه تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی همه ارزها تخصیص یافته است و حتی تا مرحله اینکه جابه‌جایی‌ها هم به موقع و درست اختصاص یافته باشد خودمان هم در این زمینه دقیق شده ایم.