مقالات

تحولات سیاسی و روانی عامل افزایش قیمت دلار


08/04/1391 اقتصاد ایران

 

محمود بهمنی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: ذخائر ارزی کشور تکافوی نیازهایمان را می کند و هیچ مضیقه ای در تأمین ارز موزد نیاز وجود ندارد و این اطمینان را نیز می دهم که در آینده هم چنین کمبودی نخواهیم داشت.

بهمنی ادامه داد: طی ماه های اخیر ارز مورد نیاز تولید کنندگان و واردکنندگان را تأمین کرده ایم و از این پس نیز هر اتفاقی بیفتد این روند با قدرت ادامه خواهد یافت بنابراین جای هیچ نگرانی از لحاظ کمبود ارز وجود ندارد.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به علت نوسانات چند روز اخیر در قیمت ارز گفت: پیش از این هم گفته ام که بخش عمده ای از این نوسانات تحت تأثیر عامل انتظارات متأثر از تحولات سیاسی و روانی است و در عمل اتفاقی نمی افتد که قیمت را دستخوش تغییر معناداری کند. از این رو اثر این تحولات کوتاه مدت و مقطعی بوده و با بروز انتظارات در جهت مخالف به سرعت، روند معکوس می شود.

وی در واکنش به اینکه شایعاتی در مورد افزایش قیمت دلار در روزهای آینده به گوش می رسد، گفت: تغییر قیمت نشأت گرفته از عوامل واقعی تنها زمانی اتفاق می افتد که در میزان عرضه یا تقاضا تغییری رخ دهد؛ پس از آنجایی که در حال حاضر و در آینده نیز تغییر تأثیرگذاری در مورد این دو عامل  یعنی میزان عرضه ارز به بازار و تقاضا برای آن بوجود نیامده و نخواهد آمد، علتی برای نوسان قیمتی وجود ندارد. از این رو تأکید می کنم که مردم عزیزمان به این شایعات توجه نکنند و تحت تأثیر جو روانی برخی سودجویان هم قرار نگیرند.

بهمنی با اشاره به فروکش کردن تب رفتارهای هیجانی ماه های اخیر گفت: با مشاهده اتفاقات چند ماه اخیر این توقع از متقاضیان واقعی ارز و بازیگران بازار وجود دارد که تحت تأثیر عوامل سیاسی و روانی بازار قرار نگیرند.

رئیس کل بانک مرکزی به مردم توصیه کرد که با توجه به بازدهی مناسب بازار رسمی پول در کشور با سپرده گذاری منابع مازاد خویش در بانک ها، نقدینگی خویش را درگیر فعالیت های سفته بازی و مخاطره انگیز نکنند.

وی ادامه داد: نگاهی به تحولات اخیر بازار طلا و ارز به خوبی گواه این موضوع است که عده قابل توجهی از مردم با ورود به این بازارها از تلاطم و افت قیمت ها دچار ضرر و زیان شده و در این میان عملا بدون اینکه تحول خاصی در بخش واقعی بازار اتفاق افتاده باشد، بخشی از سرمایه و اندوخته شان را از دست داده اند.