مقالات

باز هم دلار یک شبه گران شد!


29/02/1391 اقتصاد ایران

بازار ارز که در ماه‌های اخیر و به ویژه از آغاز سال 91، شاهد کاهش نوسانات آنی و همچنین کاهش قیمت‌ها بوده است، روز سه شنبه با افزایشی در حدود 110 تومان، بار دیگر شاهد یک نوسان افزایشی غیر عادی بود. این در حالی است که به رغم نوسانات گاه و بیگاه این بازار به ویژه در اوایل هفته جاری، مدتی بود که شاهد نوسان افزایشی به این میزان نبوده‌ایم.

اما دلیل این افزایش ناگهانی چیست؟
به گزارش «تابناک»، امروز بهای دلار در بازار غیر رسمی تهران، به ۱۶۹۵ تومان رسید که در مقایسه با نرخ دیروز (۱۵۸۳ تومان) شاهد افزایش نزدیک ۱۱۰ تومانی بوده است. این در حالی است که از آغاز سال جدید، هرچند نوسانات در این بازار پا بر جا بوده، بیشتر این نوسانات کاهشی بوده و بازار، افزایش تا این میزان را ندیده است؛ دلیل چیست؟
افزایش ناگهانی نرخ ارز در شرایطی که مبنای منطقی اقتصادی در سطح جهان پشت آن نیست ـ از جمله نوسانات بازارهای مالی و تغییر و تحولات در وضعیت اقتصاد جهانی ـ تنها می‌تواند ناشی از رخدادهای داخلی و یا آن گونه که رئیس‌جمهور معتقد است، توطئه و دست‌های پشت پرده باشد.

محمود احمدی‌نژاد، هفته گذشته در سخنان خود در جمع مردم مشهد گفت که دست‌های پشت پرده‌ای در نوسانات بازار سکه و ارز در کار بوده است. 
وی آشکارا اعلام کرد، مسأله‌ای که در بازار ارز و طلا دیدید، حاصل یک توطئه مشترک داخلی و خارجی بود. 
وی در این باره اظهار داشت: این نوسانات به هیچ روی ارتباطی با بحث هدفمندی یارانه‌ها نداشته و «با کمک بیگانگان و برخی عناصر داخلی در یک توطئه و اقدام ضد مردمی در بازار ارز و طلا، اخلال پدید آوردند».
اما این برای نخستین بار نبود که محمود احمدی‌نژاد، سخن از دست‌های پشت پرده در افزایش و نوسان قیمت‌ها در بازار ارز و طلا به میان می‌آورد.
وی در بهمن ماه سال گذشته نیز با اظهاراتی مشابه گفته بود: دو سه گروه دست‌اندرکار نوسانات اخیر در بازار سکه و ارز بودند. 
به گفته وی: یک گروه از آنها، باند دلالانی بودند که همیشه از آشفته‌بازار سود می‌برند، از خلأ‌های قانونی بهره بردند و گروه دیگر به ظاهر سیاسیون بودند که با گروه قبلی جفت شدند تا ناکارآمدی دولت در اقتصاد را نشان دهند.
اکنون با توجه به همه این مسائل، این پرسش اساسی مطرح است که به راستی، دلیل افزایش بیش از ۱۰۰۰ ریالی بهای ارز ظرف 24 ساعت که ناگهانی رخ داده ـ تنش روانی ناشی از آغاز فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها یا دلایل اقتصادی منطقی است و یا آن گونه که محمود احمدی‌نژاد مدعی است، کار دست‌های پشت پرده و توطئه افرادی است که از این نوسانات، عواید اقتصادی و سیاسی نصیبشان می‌شود؟