مقالات

معاون نظارتی بانک مرکزی: نرخ دلار مازاد، روزانه تعیین می شود.


26/02/1391 اقتصاد ایران

معاون نظارتی بانک مرکزی با اعلام اینکه کانون تشکیل شده در بانک‌ها با نظر بانک مرکزی به صورت روزانه نرخی را برای ارز مازاد بر احتیاجات روزمره مردم تعیین می‌کند، گفت: با صرافی‌های متخلف برخورد می‌کنیم.
ابراهیم درویشی در گفتگو با مهر در مورد نظارت بر صرافی ها و اینکه آنها دلار را با نرخ بازار آزاد به متقاضیان می‌فروشند، گفت: بر اساس تبصره 1 ماده 96 بانک مرکزی متولی صدور مجوز صرافی هاست که تاکنون حدود 620 مجوز برای صرافی ها صادر کرده است.
معاون نظارت بانک مرکزی با بیان اینکه تمام این صرافی ها در سراسر کشور فعالیت می کنند، تصریح کرد: بانک مرکزی برای اینکه تخلفی در فعالیت صرافی ها ایجاد نشود سیستمی به نام سیستم "سنا" برای آنها تعریف کرده است.
 وی ادامه داد: بر این اساس، تمام صرافی های مجوزدار موظفند کلیه خرید و فروش های خود را در این سیستم به ثبت برسانند. این سیستم نیز بلافاصله پس از اینکه صراف کار خرید و فروش ارز را انجام داد ، میزان خرید و فروش و ارز مورد نظر را در سامانه بانک مرکزی ثبت می کند.
 درویشی در مورد اختلاف قیمتی که هم اکنون میان دلار آزاد و نرخی که بانک مرکزی تعیین کرده است، گفت: دولت برای اینکه جلوی سفته بازی و بورس بازی در بازار ارز را بگیرد و نوسانات نرخ ارز را از بین ببرد، اعلام کرد که تمام نیازهای ارزی مردم را برآورده می کند.
 این مقام مسئول در بانک مرکزی اظهار داشت: رئیس کل بانک مرکزی مکررا اعلام کرده است که هر فردی که می‌خواهد کالایی وارد کشور کند ،یعنی واردکنندگان با توجه به نظارتی که وزارت بازرگانی بر کار آنها دارد، به بانکها مراجعه کرده و ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند.
 معاون نظارتی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بانکها نیازهای ارزی دانشجویان، مسافران، بیماران و کالاهایی مانند مواد اولیه و سایر مایحتاج مردم را تامین می کنند، خاطر نشان کرد: اما قرار نیست این ارز را به افرادی اختصاص دهیم که مثلا چندین بار قصد مسافرت به اروپا برای گردش را دارند.
 وی با اعلام اینکه بانک مرکزی در ابتدا نیازهای اصلی و اساسی ارزی متقاضیان را برآورده می کند، گفت: کانون بانکها با نظر بانک مرکزی به صورت روزانه نرخی را برای ارز تعیین می کند که بر اساس آن، نیازهای مازاد بر احتیاجات روزمره مردم برطرف می‌شود.
 درویشی ادامه داد: مثلا اگر کسی قصد مسافرت چند باره به اروپا و یا وارد کردن کالای تزئینی به کشور را دارد می‌تواند مابه التفاوت ارز مورد نیاز خود را از صرافی ها خریداری کند یا اینکه ارزی که پیش از این خریداری کرده بودند را به صرافی های مجاز بفروشند که تمام این معاملات در سیستم "سنا" ثبت می شود.
 وی خاطر نشان کرد: این عمل خرید و فروش با یک درصد کارمزد انجام می شود که بر اساس آن، جلوی فعالان دلال ارزی گرفته می شود.
 معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: اگر ارز از صرافی های غیر مجاز یا دلالان خریداری شود، هیچ تضمینی وجود ندارد که دلارهای دریافت شده جعلی نباشد و مشکلی برای آنها ایجاد نشود.
 وی یادآور شد: مردم از صرافی های مجاز اقدام به خرید می کنند تا در سیستم "سنا " ثبت شود تا بانک مرکزی بتواند در صورت ایجاد مشکل با صرافی های متخلف برخورد کند.