مقالات

هزینه یک تریلیون دلاری ویروس کرونا بر اقتصاد جهان


08/12/1398 اقتصاد جهانی

🔸 چشم‌انداز شیوع بیماری کرونا و جهانی شدن آن، ثبات اقتصاد جهان را مورد تردید قرار داده است. میزان تلفات  ویروس کرونا به سه هزار نفر و تعداد مبتلایان به هشتاد هزار نفر رسیده است.  

🔸 اقتصاددانان تخمین می‌زنند که شیوع این بیماری و تبدیل آن به یک بحران بین‌المللی یک تریلیون دلار از تولید ناخالص جهانی را از بین ببرد. غیبت نیروی کار، بهره‌وری پایین کسانی که به محل کار می‌روند، مسافرت‌های محدود، اختلال در زنجیره‌های عرضه و کاهش تجارت و سرمایه‌گذاری از آثار عمده کروناست که این میزان هزینه را به‌ اقتصاد جهان تحمیل می‌کند. 

🔸 صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی‌های خود برای اقتصاد ۲۰۲۰ را به دلیل شیوع ویروس کرونا تنها ۰.۱ درصد تغییر داده و رشد اقتصاد جهان در سال جاری میلادی را ۳.۳ درصد اعلام کرده است. 

🔸 تعطیلی ادامه‌دار کارخانه‌های چینی و شیوع بیماری در کره‌جنوبی، ایتالیا و ایران  که به مرگ و میر بیشتر انجامیده، احتمال سرایت به دیگر کشورهای اروپایی و تشدید آسیب‌های اقتصادی کرونا را تقویت کرده است. 

🔸 براساس اعلام بانک جهانی یک بیماری همه گیر می‌تواند میلیون‌ها نفر را به کام مرگ بکشد و حتی برآوردهای محافظه کارانه می‌گوید این بیماری یک درصد از اقتصاد جهانی را نابود می‌کند. موارد مشابهی در جهان بوده که تبدیل به مصادیقی برای تحلیل آینده کرونا در اقتصاد جهان شده است. برای مثال بحران آنفولانزا در سال ۱۹۱۸ در اسپانیا باعث از بین رفتن ۵۰ میلیون نفر شد و ۵ درصد از تولید ناخالص جهانی را از بین برد. 

🔸 آکسفورد اکونومیک اثر یک بیماری همه گیر در جهان بر اقتصاد همه کشورها را ۱.۱ تریلیون دلار برآورد کرده است به ویژه که اقتصاد ایالات متحده امریکا و منطقه یورو در نیمه اول سال ۲۰۲۰ در رکود است. درواقع این بیماری مثل یک شوک شدید برای اقتصاد جهان عمل می‌کند. غیر از مهار این بیماری، کنش دولت‌ها و بانک‌های مرکزی برای کاهش هزینه‌های مربوط به آن هم در روند کنترل صدمات کرونا اثرگذار است. با حال تحلیل‌گران می‌گویند هزینه‌هایی که کرونا بر اقتصادها تحمیل کرده را نمی‌توان صرفا با دستکاری نرخ بهره جبران کرد.