مقالات

عواملی که دلار را آرام کرد


23/10/1398 اقتصاد جهانی

برخی از معامله‌گران باور داشتند، تغییر شرایط در سایر بازارها موجب شد که فضای بازار دلار نیز آرام‌تر شود. به گفته این عده، تقویت شاخص بازار سهام یکی از مهم‌ترین عواملی بوده که بار دیگر تمایل برای خرید دلار پایین آمده است.

به گزارش بنکر (Banker)، در کنار این، عنوان می‌شود که مردم نسبت به خرید سکه تمایل بیشتری در مقایسه با دلار دارند. در واقع، یکی از عواملی که سبب آرامش بازار ارز شده است، کاهش تقاضا و افت خریدها تحت‌تاثیر ورود سرمایه به سایر بازارها بوده است.

در این میان، عده دیگری از فعالان بیشتر تاکید دارند که سمت عرضه در روزهای اخیر فعال‌تر شده است و از این طریق به آرامش بازار ارز کمک شده است. این عده عنوان می‌کنند که صرافی‌های زیادی در خیابان فردوسی اقدام به عرضه ارز با نرخ مداخله‌ای می‌کنند و افراد به‌راحتی می‌توانند از آنها ارز مورد نیاز خود را تهیه کنند. در واقع اسکناس ارزی اگر به آسانی در بازار یافت نشود، تهیه آن دشوار نیز نیست. البته عده‌ای از مخاطبان عنوان می‌کنند، در صورتی که در سال‌جاری ۲ هزار یورو دریافت کرده باشید، دیگر امکان خرید ارز مداخله‌ای را نخواهید داشت و باید از صرافی‌های آزاد اقدام به خرید کنید.

در کنار این عوامل، شماری از فعالان، برخی متغیرهای بیرونی را نیز در بازگشت آرامش به بازار موثر می‌دانستند. گروهی عنوان می‌کردند، بازار هرات در روز گذشته به دلیل سرما تعطیل بوده است و عده‌ای بر نوسانات محدود نرخ حواله درهم تاکید داشتند. معاملات هر دو بازار توسط معامله‌گران بازار داخلی به دقت رصد می‌شود و هرگونه تغییر قیمت غیرعادی در بازارهای همسایه، موجب می‌شود که رفتار بازیگران داخلی نیز تحت‌تاثیر قرار بگیرد.

در این میان، همچنان عده زیادی باور دارند، افزایش قیمت دلار در هفته گذشته ناشی از یک شوک روانی بود و بازار با عادی‌تر شدن اوضاع به سوی قیمت‌های پیشین بازگشت. در این شرایط باید دید از این پس قیمت دلار افت بیشتری را تجربه خواهد کرد یا به نوسان در کانال ۱۳ هزار تومانی کفایت می‌کند. برای وقوع نوسان‌های افزایشی غیرمترقبه نقطه مقاومتی مهم پیش‌روی بازار مرز ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومانی است. دلار دوبار در ۴۰ روز اخیر در برابر شکسته شدن این مرز از خود مقاومت سنگینی نشان داده است. در واقع هرگاه قیمت به این مرز نزدیک شد، میزان فروش‌های ارزی افزایش پیدا کرد.