مقالات

پیش بینی قیمت دلار آمریکا در نیمه دوم سال در ایران


12/07/1398 اقتصاد ایران

احسان سلطانی پژوهشگر اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در مورد پیش بینی خود از وضعیت بازار ارز در نیمه دوم سال گفت: نظرم این است که اگر در شش ماهه دوم سال همین وضعیت ادامه پیدا کند، دچار بحران‌های وحشتناکی خواهیم شد و دولت نخواهد توانست کار کند. اگر می‌خواهیم از این وضعیت خلاصی یابیم، باید قیمت دلار به زیر ۸ هزار تومان کاهش یابد و در مقایسه وضعیت درآمدی مردم، قیمت دلار ماکزیمم ۷ هزار تومان باشد. پیش بینی این است که باید قیمت دلار کاهش یابد.

 

قیمت دلار در نیمه دوم سال؛ دلار ۷۰۰۰ تومانی، تکانه منفی یا ثبات نرخ فعلی؟


به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ بررسی روند قیمت دلار نشان می‌دهد که قیمت این ارز خارجی در شش ماهه ابتدایی سال روند تقریباً نزولی داشته است. در حالی که در پنجم فروردین ماه ۱۳۹۸ قیمت دلار ۱۲ هزار و ۹۵۲ تومان بود، قیمت این ارز خارجی با کاهشی ۱۲ درصدی در ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۸ به ۱۱ هزار و ۳۹۴ تومان رسید.
 

با آغاز نیمه دوم سال، حالا پرسش بسیاری از فعالان اقتصادی و مردم این است که وضعیت قیمت دلار در نیمه دوم سال جاری چگونه خواهد بود؟

احسان سلطانی، پژوهشگر اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در مورد پیش بینی خود از وضعیت بازار ارز در نیمه دوم سال گفت: برای پیش بینی نرخ ارز در نیمه دوم سال باید چند مسأله را در نظر بگیریم. اولین مسأله موضوع مصارف و درآمد‌های ارزی است. در سمت درآمد‌های ارزی، طبق آخرین آماری که بانک مرکزی در خردادماه سال جاری اعلام کرد میزان ذخایر ارزی کشور حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است. همچنین حدود ۴۰ میلیارد دلار درآمد ارزی نیز از محل صادرات غیرنفتی داریم و مقداری درآمد ارزی نیز از محل صادرات نفتی حاصل خواهد شد. از سوی دیگر، مصارف ارزی کشور حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلار است که برای تأمین نیاز‌های خانوارها، صنایع و ... می‌باشد. با توجه به میزان مصارف و درآمد‌های ارزی، می‌توان این استدلال را نمود که کشور با کمبود ارز مواجه نیست.

وی ادامه داد: دومین مسأله این است که در مقایسه با دو سال گذشته، نرخ ارز تقریباً سه برابر و همین باعث شده تا قیمت کالا‌های وارداتی به میزان ۳ تا ۵ برابر افزایش یابد. این جهش قیمتی کالا‌ها در حالی است که درآمد مردم در دو سال گذشته ۳۰ تا ۴۰ درصد رشد داشته است. عدم توازن، باعث کاهش قدرت خرید مردم شده و مردم حتی کشش قیمت دلار فعلی را نیز ندارند و به عبارت ساده‌تر قیمت فعلی دلار نیز یک قیمت نامتعارف برای مردم است. این قیمت دلار، قیمتی است که با شوک ارزی یا بازار سازی به وجود آمده و بانک مرکزی دستوری روی این قیمت ایستاده است؛ به این خاطر که یک عده‌ای در این قیمت دلار دارای منافع کلان هستند. این قیمت دلار باعث ایجاد پدیده‌ای به نام قفل شوندگی اقتصاد شده است.

سلطانی گفت: بنابراین من نظرم این است که اگر در شش ماهه دوم سال همین وضعیت ادامه پیدا کند، دچار بحران‌های وحشتناکی خواهیم شد و دولت نخواهد توانست کار کند. اگر می‌خواهیم از این وضعیت خلاصی یابیم، باید قیمت دلار به زیر ۸ هزار تومان کاهش یابد و در مقایسه وضعیت درآمدی مردم، قیمت دلار ماکزیمم ۷ هزار تومان باشد. پیش بینی این است که باید قیمت دلار کاهش یابد.

این پژوهشگر اقتصادی در پایان سخنان خود گفت: نکته آخر این است که بر خلاف نظر برخی کارشناسان، من معتقدم افزایش نرخ ارز باعث رشد صادرات کالا نخواهد شد، بلکه این وضعیت ثبات نرخ ارز است که باعث بهبود وضعیت صادرات می‌شود. به عنوان نمونه در دهه ۸۰ که نرخ ارز ثبات داشت صادرات مواد معدنی و پتروشیمی چندین برابر شد.

منبع: تابناک