مقالات

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به تیر ماه در ایران 'به بالای ۴۰ درصد رسید'


02/05/1398 اقتصاد ایران

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به تیر ماه ١٣٩٨ به ۴۰/۴ درصد رسیده است.

این نرخ نسبت به ماه قبلی (دوازده ماهه منتهی به خرداد) نزدیک به سه درصد افزایش داشته است.

بر اساس شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای ایرانی که این مرکز منتشر کرده، گروه دخانیات با ۱۲۳ درصد بیشترین افزایش قیمت را نشان می‌دهد.

گروه‌های خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، مبلمان و لوازم خانگی و همچنین تفریح و فرهنگ از گروه‌هایی بوده‌اند که از تیر ماه پارسال (۱۳۹۷) تا تیر ماه امسال بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند.


شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی (CPI) معیار سنجش تغییرات قیمت کالاها و خدماتی است که خانوارهای ایرانی از آن استفاده می‌کنند. این شاخص به عنوان وسیله‌ای برای اندازه‌گیری سطح عمومی قیمت‌ کالاها و خدمات مورد مصرف خانوارها، یکی از بهترین معیارهای سنجش تغییر قدرت خرید پول به شمار می‌رود.

نرخ تورم منتهی به هر ماه از محاسبه درصد تغییر متوسط شاخص CPI در دوازده ماه منتهی به ماه مورد نظر نسبت به دوره مشابه قبل به دست می‌آید.


در گروه عمده "خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات" بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبلی (خرداد) مربوط به تخم مرغ، ماست پاستوریزه، شیر پاستوریزه است.

افزایش نرخ کالا‌ها از سال گذشته و همزمان با افزایش نرخ ارز و بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران تشدید شده است که این باعث شد وضعیت معیشتی بسیاری از شهروندان ایرانی تحت تاثیر قرار گیرد.

اواخر فروردین ماه سال ۱۳۹۷ متوسط قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفند با استخوان نزدیک به ۴۹ هزار تومان بود که در سال جدید حالا به بالای صد هزار تومان رسید.

نرخ بالای ۴۰ درصدی تورم در تیر ماه در حالی اعلام شده که از پارسال رشد اجاره بها و قیمت مسکن هم در ایران بسیار بالا بوده است.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گفته است: "بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن استیجاری به طور متوسط در تهران میزان اجاره‌بها ۳۰ درصد افزایش یافته که این رقم امیدوارکننده است؛ البته مطلوب نبوده اما در عین حال با آمار و ارقامی که این روزها منتشر می‌شود، متفاوت است."

مالکان خانه امسال ترجیح می‌دهند به دلیل کاهش نرخ سود بانکی به جای رهن کامل، اجاره بیشتر دریافت کنند.

بر اساس آمارهای رسمی ، بیش از شش میلیون خانوار یعنی حدود ۲۶ درصد خانوارها در ایران اجاره‌نشین هستند.

قیمت ارز در هفته‌های اخیر رو به کاهش گذاشت و به زیر ۱۱ هزار تومان هم رسید. این کاهش البته تاثیر چندانی بر کاهش قیمت کالاها نداشته است.

صندوق بین‌المللی پول گفته است که تشدید تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران‌ می‌تواند افزایش پنجاه درصدی نرخ تورم در این کشور را به دنبال داشته باشد.

این صندوق در گزارشی نرخ رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۹ را منفی شش درصد پیش‌بینی کرده است.