مقالات

یک پیش‌بینی نفتی دیگر: 20 دلار


22/11/1393 اقتصاد جهانی

به‌رغم کاهش هزینه‌های جهانی که منجر به افزایش نسبی قیمت نفت طی هفته‌های اخیر شد، اما تولید نفت در آمریکا همچنان رو به افزایش است. «ادوارد مورس»، رییس بخش تحقیقات نفت سیتی گروپ، با بیان مطلب فوق افزود: برزیل و روسیه استخراج نفت خود را به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش داده‌اند و عربستان سعودی، عراق و ایران نیز باکاهش قیمت نفت در تلاش برای حفظ سهم بازار خود هستند. اما آنچه که واضح است این است که بازار درحال حاضر از نفت اشباع شده و تانکرهای ذخیره نفت سرریز شده‌اند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ، ازسوی دیگر تا سه‌ماهه سوم سال انتظار نمی‌رود که تولید نفت کاهش یابد. درهمین‌حال، نفت خام وست‌تگزاس اینترمیدیت که درحال حاضر با قیمت حدودی هر بشکه 52 دلار معامله می‌شود، برای مدتی ممکن است به حدود 20 دلار در هر بشکه افت کند. همچنین انقلاب نفتی «شل» آمریکا نیز انحصار اوپک را در دستکاری قیمت‌ها و افزایش سود کشورهای صادرکننده نفت درهم شکسته است.

مورس در ادامه نوشت: احتمال اینکه اوپک به شیوه قدیمی خود در تجارت نفت بازگردد، بسیار بعید است؛ اگرچه بسیاری از تحلیلگران در بحران بازارهای گذشته هم «پایان اوپک» را پیش‌بینی کرده بودند اما این‌بار گویا قضیه کاملا فرق دارد.

سیتی‌گروپ همچنین پیش‌بینی سالانه خود برای قیمت آتی نفت خام برنت کاهش داده‌ است. قیمت‌های نامتعادل در دامنه نوسانی 45 تا 55 دلار پایدار نبوده و احتمالا منجر به کناره‌گیری از سرمایه‌گذاری نفتی و جهش قیمت نفت به 75 دلار درهر بشکه در سه‌ماهه آخر سال خواهد شد. با این حال، در این گزارش همچنین میانگین قیمت نفت در سال جاری میلادی 54 دلار در هر بشکه پیش‌بینی شده‌است.