مقالات

چرا دلار گران شده است ؟ این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟


11/06/1393 اقتصاد ایران

  • مجید اصلی
  • مدیر مانیمکس

 

چرا دلار گران شده است ؟

در روزهای اخیر و خصوصا در دو هفته گذشته شاهد افزایش مقطعی نرخ ارز در بازار ایران بوده ایم. به طور مشخص دلار آمریکا در دو هفته گذشته از حدود 30800 ریال تا حدود 31600 ریال برای فروش اسکناسی افزایش یافته است و به همین نسبت سایر ارزها نیز در بازار آزاد ارز تهران گران شده اند.

مهمترین دلیل برای رشد قیمت کوتاه مدت ارز در بازار ایران، افزایش تقاضای اسکناسی ارز هم زمان با پایان تعطیلات تابستانی و افزایش مسافرت های خارجی از مبدا ایران می باشد.

از دیگر سو ادامه فضای تعلیق و ابهام در وضعیت سیاسی و مذاکرات هسته ای نیز همچون همیشه محرکی برای افزایش نرخ ارز می باشد. افزایش دامنه تحریم های آمریکا به شرکت ها و افراد جدید نیز بر ابهام آلود شدن فضا تاثیر گذاشته است.

هم زمان ادامه فضای تروریسم و جنگ داخلی در کشورهای عراق و سوریه، علاوه بر ایجاد تنش در بازار جهانی نفت، بر درآمدهای نفتی ایران و به تبع آن بر نرخ ارز به صورت غیرمستقیم اثرگذار می باشد.

 

این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

بخش عمده دلایل افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر مقطعی و کوتاه مدت به نظر می رسد. به صورت مشخص تب خرید اسکناسی ارز در داخل ایران احتمالا در دو هفته آینده فروکش خواهد کرد و حتی ممکن است فشار عرضه بر تقاضا در آن مقطع فزونی یابد.

مذاکرات هسته ای نیز در روزهای اخیر مجددا در اروپا در جریان است و احتمالا با حصول نتایج مثبت یا منفی تاثیر اندکی بر نرخ ارز خواهد داشت. اگرچه این تاثیر قابل توجه به نظر نمی رسد.

در مجموع پیش بینی می شود تا پایان شهریورماه ثبات نسبی به بازار ارز برگشته و احتمالا نرخ ارز در محدوده 3100 تومان برای دلار آمریکا تثبیت شود.

 

وضعیت دلار استرالیا چگونه ارزیابی می شود؟

در یک ماهه اخیر و پس از اعلام نرخ بیکاری در استرالیا بالاتر از انتظار قبلی شاهد کاهش ارزش دلار استرالیا و سقوط نرخ برابری به کمتر از 92 سنت بوده ایم و در یک هفته اخیر مجددا ارزش جهانی دلار استرالیا رشد دوباره ای داشته و هم اکنون به محدوده 93.5 سنت رسیده است.

بخشی از نوسانات دلار استرالیا وابسته به نرخ جهانی طلا ارزیابی می شود. بر این اساس پیش بینی می شود در یک ماهه آینده دلار استرالیا همچنان در محدوده 93 تا 94 سنت در برابر دلار آمریکا نوسان داشته باشد.