مقالات

پایین بودن نرخ بهره بانکی در استرالیا چه اثری بر زندگی مردم دارد؟


28/11/1392 اقتصاد جهانی

پايین نگه داشتن نرخ بهره بانکی برای ششمین ماه متوالی در استرالیا می‌تواند حامل پیام مهمی برای اقتصاد و زندگی روزمره مردم باشد.

به گزارش ایرانلیا، بانک مرکزی استرالیا در اولین اعلان رسمی خود در سال ۲۰۱۴ باز هم تصمیم گرفته است تا نرخ بهره را کماکان در پايین‌ترین مقدار تاریخی خود در استرالیا یعنی ۲.۵ درصد نگه دارد.

اگر چه کارشناسان اقتصادی امید داشتند که این نرخ حتی به میزان کوچکی در سال جدید رشد داشته باشد اما مدیران بانک مرکزی استرالیا به گونه‌ی دیگری تصمیم گرفتند.

اصولا یکی از دلایل پایین بردن نرخ بهره بانکی این است تا مردم علاقه کمتری به پس‌انداز پول خود در بانک‌ها داشته باشند و به طبع آن این پول راهی بازار مصرف یا منابع تولیدی گردد که نتیجه مستقیم آن می‌تواند گردش پولی بیشتر و احتمالا رونق چرخ اقتصاد باشد.

به عبارت دیگر هنگامی که نرخ بهره پایین می‌رود انتظار آن است که اقتصاد به این مساله واکنش نشان دهد اما تصمیم اخیر بانک مرکزی استرالیا نشان می‌دهد که این بانک طی شش ماه گذشته بازخورد مناسب را دریافت نکرده است و چرخ اقتصاد استرالیا آن طور که باید روان نیست.

اگر چه این مساله سبب افزایش تورم و به خصوص بالا رفتن بی‌سابقه قیمت مسکن در استرالیا شده است اما از طرف دیگر تغییر محسوسی در رونق اقتصادی و یا افزایش دستمزدها دیده نمی‌شود.

شاید بتوان گفت که تنها نتیجه محسوس پایین نگه داشتن نرخ بهره از دید مردم، افزایش قیمت‌ها در زمینه مسکن و اخیرا اقلام مواد غذایی بوده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که بعد از رکود جهانی اقتصاد در سال ۲۰۰۹ مصرف کنندگان وسواس بیشتری در هزینه‌های خود دارند و ترجیح می‌دهند که پس‌اندازی برای روز مبادا داشته باشند. همین مساله سبب شده است تا بازار مصرف بسیار کندتر از حد انتظار به پایین بودن نرخ بهره عکس‌العمل نشان دهد.

برهمین اساس پیش‌بینی می‌شود اگر پاسخ مورد انتظار دریافت نشود، بانک مرکزی استرالیا باز هم نرخ بهره را پایین نگه داشته و یا حتی آن را پایین‌تر ببرد.