مقالات

بازار داخل کشش دلار 4000 تومانی را ندارد


04/03/1392 اقتصاد ایران

مجید رضا حریری/ عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران

نوسانات نرخ ارز ناشی از ظرفیت های اقتصادی کشور نیست  مهمترین موضوعی که جریانهای اخیر را در بازار ارز رقم زده است تحولات سیاسی کشوراست. با توجه به این امر پیش بینی هر موضوعی بسیار پیچیده و یا شاید غیر قابل پیش بینی باشد.

تمامی اتفاقات در بازار ارز بر اساس تحولات سیاسی صورت گرفته و پیش بینی ها هم بر اساس آن انجام می گیرد. چند نرخی شدن ارز و بروز اتفاقات و مشکلات گوناگون در چند ماه گذشته بیشتر از بسته شدن درهای دنیای غرب بر روی کشور ما نشات می گیرد، با شدت گرفتن تحریم های جهانی بازار ارز پرتلاطم تر شده و مشکلات بیشتری برای متقاضایان آن به وجود می آید اگر حتی اخباری مبنی برآشتی سیاسی کشور با کشورهای خارجی منتشر شود تاثیر مستقیمی روی بازار ارز و نرخ آن خواهد گذاشت.

بازار ارز در چند ماه اخیر بسته به اقدامات مدیران سیاسی دستخوش تغییراتی می شود به گونه ای که کوچکترین اقدام و یا کوچکترین اخبار چه از منظر مثبت و یا منفی بازار را پرتلاطم و یا آرام می کند،امااقدامات واخبارمثبت درهرشرایطی آرامش را وارد و آشفتگی رااز بازار سلب می کند.امااگراخبارمنفی درمورد رابطه کشورمان با کشورهای خارجی منتشر شود نرخ ارز مسیر صعودی رادرپیش گرفته و مشکلی بر مشکلات گذشته می افزاید.

بر اساس ظرفیت های اقتصادی کشور ما نرخ ارز عددی بین 2 هزار تا 2200 تومان است که اگر تمامی مسائل براساس پارامترهای اقتصادی باشد این شرایط حاکم می شود.اما شدت و ضعف های نوسانات سیاست خارجی کشورآن را بالا و پایین کرده و مشکلات گوناگونی رادربازاررقم می زند.

براساس پیش بینی های صورت گرفته کشش اقتصادی کشورمان دلار به نرخ 4000 تومان نیست، ممکن است حتی گاهی نرخ دلار به این رقم هم برسد اما بیشتر از یک ماه دوام نخواهد داشت زیرا اندازه اقتصاد، نقدینگی و ظرفیت های صنعتی کشورمان نشان می دهد که حرکت نرخ دلار در مسیر صعودی غیرممکن است.

شاید مهمترین نکته دراین میان اهمیت بسیار بالای مسائل سیاست خارجی باشد تمامی مسائل به وجود آمده در بازار ارز عمدتا ناشی از مسائل سیاسی است. سیاست مداران باید توجه داشته باشند که تحریم های جهانی اتفاقاتی مانند کمبود ارز، چند نرخی شدن ارز و مشکلات ارزی را برای کشور به وجود می آورد.

در صورت تامین نشدن ارزمورد نیاز واحدهای تولیدی فضایی برای مانور تولیدات دست چند کشورهای خارجی به خصوص آسیای شرقی مهیا شده و بازار بدون هیچ فضای رقابتی در اختیار این گروه قرار می گیرد. زیرا تولیدکنندگان برای تامین مواداولیه برای رقابت در بازار های داخلی و همچنین حضور در بازارهای خارجی جهت درآمد بیشتر نیاز به ارز وارتباط دوسویه با کشورهای خارجی دارند در شرایط کنونی بازاراز ظرفیت خود خارج شده و هیچ موضوع و یا مسئله اقتصادی قابل پیش بینی و برنامه ریزی نیست.